بازاریابی محتوا

چرا داشتن استراتژی محتوا مهم است؟

تولید محتوا بدون هدف، اکثر اوقات باعث می‌شود تا هدف تجاری‌ شما محقق نشود و نوشته‌هایتان در هیچ قالب و سبکی جای نگیرد. در واقع این که نوشته‌های شما هدفی را دنبال نکنند بیشتر باعث می‌شود تا اولا، ندانید که اصلا چرا محتوا تولید می‌کنید و ممکن است این کار را کنار بگذارید و ثانیا، بر روی برند شما تاثیر منفی‌ای خواهد گذاشت. محتواهایی که هیچ هدفی را دنبال نمی‌کنند و به سوال “چرا من این محتوا را نوشتم؟” پاسخ نمی‌دهند، اکثرا نه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند و نه از طرف کاربران جدی گرفته می‌شوند. کاربران می‌خواهند محتواهایی منسجم، پیرامون یک موضوع و کاربردی ببینند؛ نه صرفا محتواهایی که یک برند خود را در آن ستایش می‌کند و یا در آن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد نوشته می‌شود.

همچنین برای اطلاعات بیشتر روی بازاریابی اینترنتی کلیلک کنید.

market11

حالا که می‌دانیم یک استراتژی محتوا دقیقا چه کاری را برای ما انجام می‌دهد، بهتر است بدانیم که چگونه می‌توانیم برای خود استراتژی محتوا آماده کنیم؟

برای تولید و آماده کردن استراتژی محتوا، اولین چیزی که نیاز دارید شروع تحقیق بر روی موارد زیر است که در ادامه به اختصار توضیحشان می‌دهم:

  • تحقیق درباره شرکت خودتان
  • تحقیق درباره مشتریان و خوانندگان
  • تحقیق درباره رقیبان

تحقیق در شرکت خودتان

در این مرحله از تحقیقات می‌بایست بدانید که شرکتتان چه ارزش‌هایی را دنبال می‌کند و اهداف اصلی شما چه چیزهایی هستند. برخی از سوالاتی که می‌توانید طی تحقیق از خود بپرسید:

  • شرکت شما دنبال چه چیزی است؟
  • به جز پول، چرا این کسب و کار را انجام می‌دهید؟
  • آیا محتوایی که قبلا نوشتید اهداف شما را دنبال می‌کند؟

هستند. پاسخ دقیق به این سوالات و نوشتن آنها می‌تواند شما را راحت‌تر به هدفتان برساند.

تحقیق درباره مشتریان

در طی این مرحله، باید بفهمید که کاربرانتان چه چیزهایی می‌خواهند و افراد چه مسیری را طی می‌کنند تا به مشتری شما تبدیل شوند. شاید بد نباشد در این مرحله بدانید که کاربران چگونه، کجا و کی از محتواهای شما استفاده می‌کنند؟

تحقیق درباره رقیبان

بهتر است که اینجا رقیبان را به دو دسته:‌ رقیبان تجاری و رقیبان محتوایی تقسیم کنیم. در زمینه‌های مختلف، همه سایت‌ها تجاری نیستند (حداقل به شیوه کاری شما تجاری نیستند) و صرفا به تولید محتوا می‌پردازند. ابتدا باید بدانید که رقیبان تجاری شما چه اهدافی را دنبال می‌کند و چگونه با کاربرانشان ارتباط برقرار می‌کنند.

در مرحله دوم باید بدانید که رقیبان محتوایی شما چه کاری انجام می‌دهند. شاید اطلاعاتی که به دست می‌آورید با اطلاعات رقیبان تجاری‌تان کمی متفاوت باشد و بتواند به تکمیل نتیجه تحقیقتان کمک کند.

حالا که نتایج تحقیقاتتان در دسته‌های بالا را مکتوب کردید، از خودتان بپرسید که:

  • آیا محتواهای شما نیاز کاربرانتان را رفع می‌کند؟
  • آیا رقیبان محتوایی و تجاری شما هم این نیاز را رفع می‌کنند و یا بهتر از شما عمل کردند؟ چرا بهتر از شما؟
  • اگر رقیبانتان نتوانسته‌اند موفق بشوند، آیا شما می‌توانید؟ چرا شما بهتر از آنها خواهید بود؟
  • و همیشه از خود بپرسید که آیا من به هدفم می‌رسم؟

پس از این که یاد گرفتید کاربرانتان به چه چیزی نیاز دارند و چگونه دوست دارند که آن محتوا به دستشان برسد، بد نیست مطمئن شوید که:

  • محتوایی که تولید خواهید کرد کاملا با ارزش‌های کسب و کارتان گره خورده باشد
  • آن محتوا باعث افزایش ارزش برند شما شود
  • بین شما و رقیبانتان تمایز ایجاد کند
  • باعث رسیدن شما به اهداف تجاری‌ای که دنبال می‌کنید باشد

بحث استراتژی محتوا اینجا به پایان نمی‌رسد و شاید نوشته فوق فقط معرفی مختصری در این زمینه باشد. جالب است بدانید که متخصصینی با عنوان شغلی Content strategist وجود دارند که می‌توانند به شما در انجام این برنامه ریزی کمک کنند. (اگر استراتژیست محتوا هستید حتما خود را در بخش دیدگاه‌های این نوشته معرفی کنید)

اما سوالی که برای من پیش آماده این است که آیا کسب و کار و سایت شما از استراتژی خاصی برای تولید محتوایش استفاده می‌کند؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *