بازاریابی

توضیحاتی درباره انواع بازاریابی در دنیای امروز

این روزها شاهد هستیم اکثر مردم در مورد انواع بازاریابی که یک شرکت می‌تواند داشته باشد صحبت می‌کنند. این واقعیت که هنوز هم بسیاری از شرکت‌ها از روش‌های سنتی بازاریابی استفاده می‌کنند، حقیقت دارد. اما امروزه وارد عصر جدیدی شده‌ایم که اینترنت نقشی مهم در موفقیت یک شرکت ایفا می‌کند. همه روزه نیز مردم با ایده‌های جدید در مورد بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنند تا محصولات و سرویس‌های خود را تبلیغ کنند.

در واقع هرچه بیشتر در مورد روش‌های جدید بازاریابی فکر کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که روش‌های بسیار متنوعی برای این کار وجود دارد. در ادامه لیستی از انواع بازاریابی برای شما آماده کرده‌ایم که امیدواریم برای کسب و کار شما سودمند باشند.

Abstract illustration with logistics infrastructure

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی به هر نوع استراتژی بازاریابی گفته می‌شود که در دنیای مجازی رخ می‌دهد. نام دیگر بازاریابی اینترنتی، Online Marketing است که انواع مختلف مثل تبلیغات ویدئویی و یا بازاریابی از طریق موتورهای جست و جو را شامل می‌شود. همچنین بازاریابی آنلاین، دقیقا نقطه مقابل بازاریابی آفلاین است و در واقع به نوعی زیر مجموعه Digital Marketing به حساب می‌آید. بازاریابی اینترنتی نیازمند طراحی مناسب، توسعه و همینطور تبلیغات است. برای مثال، شرکتی که یک وبسایت را از ابتدا با این هدف تولید و برای آن تلاش کرده، بسیار موفق‌تر از سایتی خواهد بود که صرفا یک وبسایت معمولی آماده کرده و به جزئیاتی مثل طراحی و یا بازاریابی شرکت خود از این وبسایت، فکر نکرده است.

بازاریابی آفلاین

آفلاین مارکتینگ دقیقا نقطه مقابل بازاریابی آنلاین است و همه انواع بازاریابی که جایی در اینترنت ندارند را شامل می‌شود. برای مثال می‌توانیم به تبلیغات محلی در روزنامه‌ها و یا تلویزیون اشاره کنیم. در دنیای بازاریابی امروز، شرکت‌ها تلاش می‌کنند به نوعی آفلاین مارکتینگ خود را به شکلی به آنلاین مارکتینگ وصل کنند تا این دو مکمل یکدیگر بوده و در نتیجه، راحت‌تر به هدف اصلی خود برسند.

بازاریابی برونگرا

وقتی به انواع بازاریابی فکر می‌کنید، مدل‌های بسیاری را درخواهید یافت که اکثرا در دسته‌بندی بازاریابی سنتی قرار می‌گیرند. در حقیقت، امروزه اکثر شرکت‌ها از روش‌های مختلف بازاریابی سنتی یا Outbound Marketing استفاده می‌کنند تا به مشتریان مورد نظر خود برسند. Outbound Marketing شامل انواع بازاریابی می‌شود که در تلاش است محصول یا سرویسی را به کسانی که به دنبال آن نیستند، معرفی کند. برای مثال می‌توان به تماس‌های تبلیغاتی ناخواسته، ارسال خبرنامه، تابلو‌های تبلیغاتی در سطح شهر و یا حتی بنر‌ها و تبلیغات موجود در وبسایت‌ها اشاره کرد.

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا نقطه مقابل بازاریابی برونگرا به حساب می‌آید و بر خلاف آن، روی این موضوع تمرکز دارد که برند و شرکت شما توسط مشتریان پیدا شود. در این روش، مشتری به دنبال محصول یا سرویسی است که به آن نیاز دارد و به دنبال پیدا کردن آن می‌رود. وقتی مشتریان برای پیدا کردن یک محصول یا سرویس به گوگل مراجعه می‌کنند، تمام نتایجی که موتور جست و جوی گوگل ارائه می‌دهد، در دسته‌بندی بازاریابی درونگرا قرار می‌گیرد. به جای استفاده از تبلیغات پولی، شرکت‌ها با استفاده از بازاریابی درونگرا و SEO (Search Engine Optimization)، این کار را انجام می‌دهند.

بازاریابی خبرنامه

یکی دیگر از انواع بازاریابی که به آن Newsletter Marketing می‌گویند، با استفاده از خبرنامه‌ها و ارسال ایمیل شرکت شما را تبلیغ می‌کند. به طور معمول، یک شرکت که از بازاربابی خبرنامه استفاده می‌کند، یک لیست از تعداد زیادی مخاطب دارد که به آدرس ایمیل آنها یک خبرنامه حاوی اطلاعات هیجان‌ انگیز می‌فرستد. موفقیت در این زمینه بستگی به میزان جذاب بودن خبرنامه، محتوای مناسب و همینطور دسترسی به تعداد زیادی از مشتریان بالقوه دارد.

بازاریابی مقاله‌ای

کسب و کارها گاهی اوقات مقالاتی در رابطه با صنعتی که در آن در حال فعالیت هستند، به صورت آفلاین و یا آنلاین منتشر می‌کنند. این مقالات رایگان، عموما به مخاطبین اطلاعاتی در رابطه با موضوعی خاص داده و در متن مقاله نیز به شرکتی که در این زمینه فعالیت می‌کند اعتبار می‌بخشند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند اطلاعات تماس خود را در این مقالات قرار دهند تا مشتریان بتوانند مستقیما با آنها ارتباط برقرار کنند.

بازاریابی نمایشگاهی

شرکت‌هایی که قصد دارند به گروه بزرگی از مشتریان بالقوه خود دسترسی داشته باشند، می‌توانند به سادگی در نمایشگاه‌های عمومی و یا خصوصی شرکت کنند. نمایشگاه‌ها و انواع دیگر Event Marketing، فرصت مناسبی برای شرکت‌کردن و جذب مشتری است ولی نمایشگاه‌های بزرگ به تنهایی به شرکت‌ها اجازه می‌دهند محصولات خود را به شکلی مناسب نشان دهند و همچنین از اوضاع دیگر رقبای خود در این کسب و کار اطلاعات به دست آورند.

Search Marketing

یکی دیگر از انواع بازاریابی، بازاریابی موتورهای جست و جو نام دارد که به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که کسب و کار خود را از طریق جایگاه‌های پولی در موتورهای جست و جو مثل گوگل، تبلیغ کنند. به جای بهتر کردن سئو در وب‌سایت و صعود در بین سایت‌های موجود در نتایج جست و جوی گوگل، برخی از شرکت‌ها با پرداخت هزینه، سایت خود را در جایگاه اول تا سوم یک صفحه سرچ گوگل تبلیغ می‌کنند تا به این ترتیب به ساده‌ترین شکل در گوگل دیده شوند. این نوع تبلیغات اصطلاحا «پرداخت به ازای هر کلیک» یا اختصارا PPC نام دارد.

بازاریابی مستقیم

هدف بازاریابی مستقیم، ارسال مستقیم و بدون واسطه پیام به مشتریان است. از مثال‌های بازاریابی مستقیم می‌توانیم به بازاریابی پستی، تلفنی و یا فروش مستقیم اشاره کنیم. گاهی اوقات بازاریابی مستقیم یا Direct Marketing، به دیگر انواع بازاریابی ترجیح داده می‌شود زیرا به این ترتیب نتایج و موفقیت‌های این روش بازاریابی به شکلی ساده‌تر قابل اندازه‌گیری خواهدبود. در نهایت تبلیغ کننده نیز از میزان موفقیت کمپین تبلیغاتی خود، اطلاعات شفاف‌تری خواهدداشت.

Niche Marketing

وقتی یک محصول یا سرویس به راحتی برای بخشی از بازار تامین نمی‌شود، شرکت تامین کننده باید تمرکز خود را روی حفره ایجاد شده بگذارد تا بتواند آمار فروش خود را بالا ببرد. این روش بازاریابی هدفمند موفقیت آمیز خواهد بود زیرا فروشنده توانسته نیاز بازار که توسط هیچ کس تامین نمی‌شود را پیدا کند و از آن استفاده کند. حتی گاهی اوقات لازم است یک شرکت برای بدست آوردن سود مناسب، به جای اینکه در تقلا باشد تا در بازاری بزرگتر موفق شود، روی یک حفره در بازار تمرکز کند و در این بخش موفق شود.

بازاریابی قطره‌ای

این نوع بازاریابی که از آن با نام Drip Marketing یاد می‌شود، به ارسال بدون نوبت ایمیل‌های هدفمند گفته می‌شود که همگی برای هدفی خاص هماهنگ شده باشند. عموما ارسال کننده این ایمیل‌ها، از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد چندین ایمیل مختلف را در برنامه اضافه کنند و سپس خود نرم افزار، مثل قطره چکان این ایمیل‌ها را برای مخاطبین موجود به مرور زمان ارسال می‌کند. این روش گاهی اوقات شامل تماس‌های تلفنی برای هماهنگ کردن با مشتریان پس از ارسال ایمیل نیز می‌شود.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

شاید یکی از مهم‌ترین انواع بازاریابی، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی باشد که به شرکت‌ها امکان می‌دهد از رسانه‌های فراوان موجود در دنیای مجازی، برای تبلیغ محصول یا سرویس خود استفاده کنند. در واقع این نوع بازاریابی، پنجره‌ای به روی محصول یا سرویس شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف باز می‌کند. معمولا رایج‌ترین و موفق‌ترین نمونه‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را می‌توانید در سایت‌هایی مثل فیس‌بوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب و یا حتی وبلاگ شرکت‌ها ببینید.

بازاریابی ارجاعی

یکی از روش‌های کمتر استفاده شده بازاریابی، بازاریابی ارجاعی است. درواقع این روش متکی بر مشتریان یک شرکت است و انتظار می‌رود آنها، کسب و کار شما را به دوستان خود معرفی کنند و به این ترتیب بر تعداد مشتریان شما افزوده شود. همچنین به این روش، بازاریابی دهان به دهان هم گفته می‌شود. در مجموع این بازاریابی بیش از هرچیزی «خود به خود» بوده و نباید به آن چندان اتکا کرد چرا که نتایج نهایی این نوع نیز تقریبا غیر قابل پیش‌بینی است. البته در نهایت استفاده از این روش مخصوصا در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مشتریان جدید را به سمت کسب و کار شما بیاورد.

بازاریابی پارتیزانی

با یک بودجه اندک، بدون زمانبندی مشخص و با تلاش مضاعف، بازاریابی پارتیزانی قصد دارد حداکثر استفاده از بازار را داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است مشتریان حتی از وجود این نوع بازاریابی اطلاعی نداشته باشند. به طور کلی می‌توانیم این نوع بازاریابی را، نوعی بازاریابی نامنظم برای کسب حداکثر نتایج با به کارگیری حداقل منابع بنامیم که در نهایت منجر به ثبت تصویری از برند شما در ذهن مصرف‌کننده می‌شود.

بازاریابی تبلیغاتی

بازاریابی تبلیغاتی یک روش مشترک در استراتژی بازاریابی اکثر شرکت‌ها است که در نهایت مصرف‌کننده را تشویق به گرفتن تصمیم در رابطه با خرید و یا استفاده از محصول مورد نظر می‌کند. روش‌های مختلفی برای کسب و کار‌های مختلف است تا بتوانند یک محصول یا سرویس را تبلیغ کنند. روش‌هایی مثل برگزاری یک مسابقه کوچک برای برنده شدن جایزه، پیشنهاد کوپن تخفیف برای خرید محصول و یا آماده کردن نمونه‌هایی از محصول تا مردم بتوانند قبل از خرید از آن استفاده کنند و به خرید آن ترغیب شوند، می‌تواند در بازاریابی تبلیغاتی موفقیت آمیز باشد.

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته به طور کلی به چهار گروه از مردم نیاز دارد که با مشارکت یکدیگر، برای یک محصول بازاریابی می‌کنند. گروه اول، گروه «بازرگان» نام دارد که شامل شرکتی می‌شود که محصول را ساخته وقصد فروش آن را دارد. گروه دوم، «شبکه» نامیده می‌شود که لینک‌های وابسته برای فروش محصول را آماده می‌کند و در اختیار گروه سوم یعنی «منتشر کننده» قرار می‌دهد که عموما صاحب یک وبسایت است. در نهایت با قرار دادن این لینک وابسته در وبسایت، به گروه چهارم یعنی «مشتری» می‌رسیم که روی لینک کلیک و فرآیند خرید را کامل می‌کند. این لینک‌های وابسته تقریبا در تمامی وبسایت‌ها یافت می‌شوند و هدف از وجود آن‌ها، بردن ترافیک به خارج از سایت مذکور است.

بازاریابی ویروسی

این روش بازاریابی روی پیام تبلیغ کننده تمرکز دارد که در شبکه‌های اجتماعی به سرعت پخش می‌شود و میزان آگاهی از برند را افزایش می‌دهد. اسم این نوع بازاریابی از روش پخش ویروس الگوبرداری شده که درواقع ویروس هم از یک کانال به سرعت پخش شده و به بخش‌های دیگر می‌رسد. به طور معمول، بازاریابی ویروسی به اندازه دیگر کمپین‌های بازاریابی دوام نخواهد داشت اما اگر شرکت تبلیغ کننده بتواند با ایده‌های خوب برای بازاریابی ویروسی وارد شود، می‌تواند به سرعت مخاطبین زیادی به دست آورد و در مجموع در مدت زمان کم، به موفقیتی بزرگ دست پیدا کند.

بازاریابی B2B

هر نوع کسب و کاری از یک شخص، سازمان یا دولت و دیگر موسسات گرفته که هدف تبلیغات آن دیگر شرکت‌ها و کسب و کار‌ها هستند، در دسته بندی بازاریابی B2B یا به اصطلاح Business to Business قرار می‌گیرند. از آنجایی که در بازاریابی B2B یک شرکت قصد فروش تعداد زیادی از محصولات خود به یک شرکت دیگر را دارد، نیازمند به وجود آمدن روابط شخصی بیشتری بین دو شرکت است. اگر شرکت شما هم قصد فروش محصولات به شرکت دیگری را دارد، وظیفه بازاریابی شما مستقیم‌تر خواهدبود.

بازاریابی B2C

بازاریابی Business to Consumer نام کامل این نوع بازاریابی است. در این روش سعی می‌شود سراغ آن دسته از مردم برویم که تقریبا اطمینان داریم خریدار محصول یا سرویس ما خواهند بود. نسبت به روش B2B که فقط روی شرکت‌های مشخص تمرکز داشت، این بازاریابی نیازمند تلاش بیشتری است. درواقع در بازاریابی B2C از روش‌ها و تکنیک‌های مختلف بازاریابی مثل مراجعه منزل به منزل، بازاریابی تبلیغاتی، بازاریابی از طریق روزنامه‌ها و تبلیغات تلویزیونی و رادیویی استفاده می‌شود. در دنیای امروز، بازاریابی B2C در اینترنت، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

بازاریابی موبایلی

در کنار بازاریابی اینترنتی، بازاریابی موبایلی نیز یکی از جدیدترین انواع بازاریابی به حساب می‌آید. شرکت‌های مختلف تا کنون از روش‌های گوناگون سعی کرده‌اند به وسیله موبایل مشتریان، با آنها ارتباط برقرار کنند. این روش مخصوصا از سال ۲۰۰۷ به بعد و با معرفی آیفون و گوشی‌های هوشمند جدید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. از روش‌های بازاریابی به وسیله موبایل می‌توان به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، تبلیغات درون بازی‌ها، بنر‌های تبلیغاتی در وبسایت‌ها و همینطور تبلیغات مبتنی بر موقعیت مکانی اشاره کرد.

بازاریابی معکوس

این مدل بازاریابی، شباهت‌هایی با بازاریابی درونگرا دارد. هدف استفاده از بازاریابی معکوس، تبلیغ محجصولی است که باعث می‌شود مصرف کننده خودش به دنبال آن برود. بازاریابی معکوس می‌تواند از روش‌های مختلفی صورت بگیرد برای مثال تلویزیون، رسانه‌های چاپی و یا اینترنت می‌توانند فضای مناسبی برای این نوع بازاریابی باشند. اگر یک شرکت محصولی دارد که می‌تواند یک مشکل موجود در بازار را رفع کند، بهتر است این شرکت از طریق بازاریابی معکوس برای فروش بیشتر محصول خود استفاده کند. در این شرایط مشتریان خودشان به دنبال محصول خواهند آمد و سودآوری حاصل می‌شود.

بازاریابی تلفنی

یک فرم دیگر از بازاریابی مستقیم، تله‌مارکتینگ یا همان بازاریابی تلفنی است که به وسیله ارتباط با مشتریان از طریق تلفن، انجام می‌پذیرد. بیشتر ما وقتی به تله‌مارکتینگ فکر می‌کنیم، به یاد تماس‌های ناخواسته میفتیم که اتفاقا اکثر مردم از آن بیزار هستند و حتی قوانینی علیه آن نیز وجود دارد. اما به طور کل تله‌مارکتینگ اگر با فرد مناسب و در زمان مناسب انجام پذیرد، می‌تواند موفقیت آمیز و مفید باشد.

بازاریابی پستی مستقیم

بسیاری از مردم تعداد زیادی تبلیغ در صندوق پستی خانه خود دریافت می‌کنند که همگی این تبلیغات، در دسته بندی بازاریابی پستی مستقیم قرار می‌گیرند. شرکت‌ها با ارسال این تبلیغات کاغذی و یا اطلاعات دیگر به لیستی مشخص از آدرس‌ها که معمولا در یک منطقه جغرافیایی خاص قرار دارند، بازاریابی پستی را انجام می‌دهند. از این نوع بازاریابی به نام Junk Mail هم یاد می‌شود چرا که بسیاری از مشتریان رغبتی به باز کردن تبلیغات ناخواسته موجود در صندوق پستی خود ندارند.

بازاریابی مبتنی بر داده

این روش نیز بسیار شبیه به انواع دیگر بازاریابی مستقیم بوده اما تمرکز اصلی آن روی آنالیز داده‌های موجود است. درواقع شرکت‌ها سعی می‌کنند با استفاده از این روش، تلاش برای بازاریابی خود را روی گروه خاصی از مردم محدود کنند که توسط آنالیز داده‌های موجود مثل اسم، آدرس و یا تاریخچه خرید، دست‌چین شده‌اند. در نهایت این کار سبب می‌شود مدل بازاریابی دقیق‌تری برای دسترسی به هدف اصلی به دست بیاید.

بازاریابی شخصی سازی شده

هدف از بازاریابی شخصی سازی شده، تهیه یک پیشنهاد خرید خاص برای هر یک نفر از مشتریان است. این روش بازاریابی برای همه شرکت‌ها پاسخگو نخواهد بود اما تعدادی از آنها با ارزیابی مجموعه مشتریان و محصولات خود، می‌توانند بازاریابی را برای هر شخص به طور مجزا اجرا کنند. با محبوب‌تر شدن اینترنت در زمینه مارکتینگ، شرکت‌ها بیشتر به سراغ بازاریابی شخصی سازی شده می‌روند. چرا که اکنون می‌توان هر شخص را در اینترنت دنبال کرد و با توجه به علایق او، تبلیغاتی مخصوص را برای وی فرستاد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *