بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست و چرا مهم است؟

بازاریابی محتوا را یک تکنیک بازاریابی در ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند ، مرتبط و سازگار برای جذب و به دست آوردن مخاطبان مشخص با هدف هدایت مشتری سودآور به سمت محتوای ایجاد شده تعریف کرده اند .
هرچه هست بازاریابی محتوا از اهمیت خارق العاده ای برخوردار است. اما دلیل این که موضوع بازاریابی محتوا تا بدین حد با اهمیت و دارای اولویت نشان داده می شود و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود چیست.

1-8

باید بپذیریم که آنگونه که هست بازاریابی محتوا را به عنوان یک اصل اساسی در موفقیت نپذیرفته ایم نه تنها ما ، بلکه خیلی از فعالان حوزه تولید و نشر محتوا وضعیت متمایزتری از ما ندارند و اصولاً بازاریابی محتوا را آنگونه که باید و شاید درک نکرده اند.
در این بخش از سلسله مقالات بانیفا قصد داریم بازاریابی محتوا را از منظری متفاوت مورد بررسی قرار دهیم تا افق روشن تری از آن را برای مخاطبین بانیفا ترسیم نمائیم با ما همراه باشید.

در دنیای امروزی هر کسب و کاری و هر فعالیتی که انسان انجام می دهد دارای هدف مشخصی است. افراد مختلف فعالیت های مختلفی انجام می دهند از نویسنده یک رمان گرفته تا فروشنده یک محصول ، سازنده یک فیلم سینمایی ، صاحب یک روزنامه یا نشریه ، تولید کننده یک کالای تجاری ، عرضه کننده خدمات خاص ، همه و همه نقطه هدف مشترکی دارند و آن جلب و جذب مشتری و مخاطب است. تا بتوانند با ارایه محصول یا محتوا یا کالا یا خدمات خود بتوانند به سود برسند یکی از موثرترین روشها برای جذب مشتری ، انجام تبلیغات است ولی این تمام کار و تنهاترین شیوه نبوده بلکه صرفاً یکی از شیوه های بازاریابی است.

بازاریابی محتوا یا Content Marketting هم ، همچنان که از اسمش پیداست تکنیک بازاریابی برای خلق یک محتوای ارزشمند از دید مخاطب و جذب مخاطبین هدف است اینکه چه قواعد واصولی را در تولید محتوا رعایت کنیم تا بتوانیم در خروجی کار ، یک محتوای ارزشمند داشته باشیم یا چه شیوه ها و تکنیک هایی را می بایست به کار بگیریم تا این محتوای ارزشمند را به مخاطبین هدف خود برسانیم و توجه و تمرکز آنها را به سمت محتوای تولید شده جلب و جذب کنیم موضوع بازاریابی محتوا است.
از دیرباز تولید و نشر محتوا از ارزش و اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده است . با ایجاد و توسعه شبکه اینترنت ، مفهوم تازه ای به عنوان فناوری اطلاعات یا آی تی IT ایجاد شد که تحولی عمیق در حوزه مدیریت اطلاعات به وجود آورده است . به تناسب رشد و توسعه شبکه جهانی اینترنت، روز به روز بر تعداد وبلاگ ها و وب سایت هایی که با هدف ها و موضوعات مختلفی راه اندازی می شوند افزوده می شود در حالیکه به بازاریابی محتوا آنچنان که ضرورت دارد توجه نمی شود حال آنکه تولید و نشر محتوا بدون بازاریابی آن نتیجه ای در بر نداشته و بیشتر به یک تلاش بی ثمر شباهت خواهد داشت تا یک فعالیت سودآور .
بنابراین دیگر نمی توان به قواعد سنتی و خشک قدیمی دل خوش کرد و امیدوار بود که به محض ایجاد یک محتوای ارزشمند ، مخاطب ایده آل خود را خواهید یافت بلکه بایستی بازاریابی محتوا را به مثابه یک اصل اجتناب ناپذیر پذیرفت و قواعد و اصول این نوع از بازاریابی را فراگرفت.

تاکتیک های بازاریابی محتوا

1- اینفوگرافیک :

اینفوگرافیک ها معمولاً تصویری عموماً کشیده و عمودی دارای اطلاعات آماری ، نمودارها ، تصاویر و سایر اطلاعات مرتبط با موضوع خاص هستند. اینفوگرافیک ها یک نمونه از تکنیک های بازاریابی محتوا هستند که با طراحی آنها معمولاً چکیده و خلاصه اطلاعات موجود در یک محتوا برای فهم بیشتر مخاطب و راحتی درک وی تهیه و به همراه محتوای تولید شده نشر می گردند.
برای بازاریابی محتوای تولیدی خودتان می توانید یک تصویر اینفوگرافیک تهیه کنید.
2- پادکست ها :
در دنیای پرمشغله امروزی که هر فردی مشغله کاری و پرترافیک خاص خود را دارد شاید خواندن یک مطلب یا محتوا به دشواری گوش دادن به یک فایل صوتی همان مطلب نیست . البته پادکست ها ، فایلِ صوتیِ صرف از محتوایی که تولید شده است نیستند بلکه در ساخت پادکست ها ظرافت های خاصی به کار برده می شود تا رغبت مخاطب برای شنیدن آن افزایش یابد.
در کنار تولید یک محتوا ، می توانید با بهره گیری از نرم افزارهای بی شماری که در زمینه ضبط ، ویرایش ، افکت گذاری و میکس صدا وجود دارد یک پادکست شنیدنی برای محتوای خود بسازید و گیرایی مطلب یا محتوای خودتان را چندین برابر کنید.
3- کتاب الکترونیک
شاید شما نیز مشاهده کرده اید در وب سایت های مختلف فارسی و انگلیسی محتوای تولید شده را در قالب فایل پی دی اف به مخاطب عرضه می کنند و در اکثر مواقع ثبت ایمیل و اشتراک ایمیلی پیش شرط دریافت این فایل ها تعیین شده است. این یک نمونه از بازاریابی محتوا است و یک نوع استراتژی برای تبدیل بازدیدکننده به یک مشتری سودآور است.
شما می توانید از این تکنیک بسیار اثربخش در زمینه بازاریابی محتوا استفاده کنید. محتوای خود را به صورت کتاب الکترونیک درآورده و لینک دریافت آن را در معرض دید مخاطب قرار دهید. شما می توانید از لندینگ پیج ها برای عرضه فایل پی دی اف محتوای خود استفاده کنید و با این شیوه بر تعداد مشترکین سایت خود بیافزایید.
4- ویدیو
ساخت فیلم های ویدیویی یکی از بهترین شیوه های برقراری ارتباط با مخاطب است. بر اساس تحقیقات انجام شده ارزش یک دقیقه فیلم ویدیویی بیشتر از 1.8 بیلیون واژه است. این به این دلیل است که درک ویدیو آسان تر بوده و نسبت به متن به یاد ماندنی تر است. بهترین نوع ویدیویی که شما می توانید برای کسب و کار خودتان بسازید و برای بازاریابی محتوایتان بکار گیرید ساخت ویدیوهای آموزشی است و برای این منظور شما نیاز دارید تا مخاطب خود را بشناسید و بدانید مخاطب شما چه نیازهایی دارد و یا با چه مسایلی مواجه است و شما چگونه می توانید در مورد حل این مسایل به مخاطب تان کمک کنید از این موارد برای طرح ریزی ساخت ویدیوی آموزشی محتوایی که تولید می کنید بهره ببرید.
5- اسلایدشوها و فایل های پاورپوینت
تهیه اسلاید از محتوای تولید شده ، یک شیوه عالی برای نشان دادن محتوا به مخاطب است. وب سایت اسلاید شِیر یک بستر بسیار مناسب برای اشتراک اسلاید های شما با مخاطبانتان است به خاطر اینکه بیش از 60 میلیون کاربر در سرتاسر جهان در وب سایت اسلاید شیر حضور دارند از این ظرفیت عظیم برای بازاریابی محتوای خود از طریق ساخت و اشتراک اسلاید بهره بگیرید.
به محض اشتراک اسلاید ، نباید کار را تمام شده تلقی کنید بلکه بایستی اکانت اسلایدشِیر خود را مرتب چک کنید و به دیدگاهها یا بازخوردهای مخاطبانی که اسلاید شما را دیده و نظرات شان را بیان کرده اند پاسخ دهید.
این تکنیک می تواند فرصت های ارزشمندی برای کسب و کار شما به دنبال داشته باشد.
6-شبکه های مجازی
حضور شما در شبکه های اجتماعی مجازی فرصت استثنایی برای برقراری ارتباط با مخاطبان و ارایه محتوا به آنها محسوب می شود. در پلت فرم های متفاوت شبکه های مجازی سعی کنید محتوای خود را به مخاطب عرضه کنید. در گروهها و اجتماع های موجود در گوگل پلاس ، لینکدین ، توئیتر ، فیس بوک ، پینترست و سایر شبکه های مجازی می توانید با مخاطبان بالقوه ارتباط برقرار کنید.
البته شبکه مجازی توئیتر کمی متفاوت تر از بقیه است چرا که شما تنها با 140کاراکتر می توانید محتوای خودتان را نمایش دهید.
7- ایمیل مارکتینگ
درک قدرت ایمیل مارکتینگ نباید چندان سخت باشد. وقتی مخاطبی در اشتراک ایمیلی شما ثبت نام کرده است به حتم و یقین این مخاطب علاقمند است تا از محتوای تولیدی شما اطلاع داشته باشد و ایمیل هایی را از شما دریافت کند. پس این فرصت ارزشمند را از دست ندهید و سعی کنید از ظرفیت بزرگ ایمیل مارکتینگ برای توسعه و ترویج محتوا و بازاریابی محتوای خود استفاده کنید. از طریق ایمیل مارکتینگ شما می توانید گونه های متفاوت محتوای خود نظیر : پست های ارسالی ، پادکست ها ، کتاب های الکترونیک و نظایر آن را به مخاطبان خود ارسال کنید.
برای بهره مندی از این ظرفیت سعی کنید از مشترکینی که از طریق بخش اشتراک سایت شما در اشتراک ایمیلی وب سایت تان ثبت نام کرده اند استفاده کنید. به هیچ عنوان از لیست ایمیل هایی که در اینترنت به فروش گذاشته می شود استفاده نکنید به حریم خصوصی افراد احترام بگذارید این به نفع شما و به سود کسب و کار شما خواهد بود.
در طراحی وب سایت خود سعی کنید بخش اشتراک ایمیلی داشته باشید و همینطور این نکته را مد نظر داشته باشید تا این بخش در معرض دید مخاطبین شما قرار داده شود .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *